VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Vijf vragen: wat heb ik aan een reisverzekering?

Geplaatst op: 13-07-2019, 12:34:19

Een reisverzekering biedt vakantiegangers gemoedsrust. Toch is de dekking maar beperkt, zeker als verzekerden zich niet aan de letter van het contract houden.

  1. Wat kost een reisverzekering?

Voor één persoon zijn er al verzekeringen met een Europa-dekking voor minder dan €1 per dag. Voor een gezin beginnen de prijzen bij ongeveer €3 per dag. Dan heeft men wel de minimale dekking. Zo is het verstandig extra geneeskundige kosten mee te verzekeren. Extra bagagedekking of een pechhulpverzekering kan de premie wel stevig doen oplopen. Dan kom je voor een gezin in totaal snel rond €15 per dag uit.

  1. Mijn zorgverzekeraar dekt toch alle medische kosten?

In principe wel. De vergoeding is echter niet hoger dan het bedrag dat zorgverleners in Nederland in rekening mogen brengen. Dan kan die medische spoedhulp in een privékliniek duur uitvallen. Ook de kosten van een repatriëring zijn niet vergoed.

  1. Hoeveel krijg ik terug bij verlies of diefstal?

De verzekeraar keert de dagwaarde uit. Dat kan een flinke tegenvaller zijn. Hoe sneller het product slijt of veroudert, hoe minder je ervoor terugkrijgt. Het gebruikelijke afschrijvingspercentage voor een mobiele telefoon is 33% per jaar. Dus voor een drie jaar oude iPhone krijg je in principe niets terug. Wel zijn veel verzekeraars zo vriendelijk toch een klein percentage van de nieuwwaarde uit te keren.

  1. Hoe moet ik mijn eigendom aantonen?

Verzekeraars willen liefst bonnetjes of digitaal bewijs van de aankoop zien, zoals een bankafschrift. Uit ervaring weten verzekeraars welke claimbedragen normaal zijn voor het betreffende type verzekerde of calamiteit. De alarmbellen gaan pas af bij ongewoon hoge claims, zeker van mensen die al vaker een beroep op een verzekering hebben gedaan. Bij ongewoon dure kleding of apparatuur kunnen verzekeraars hogere eisen stellen aan het bewijs van bezit.

  1. Hoe streng zijn verzekeraars?

Verzekerden die zich niet aan de regels hebben gehouden, hoeven niet op soepelheid van verzekeraars te rekenen. Dat blijkt uit uitspraken van de geschillencommissie van het financiële klachteninstituut Kifid. De commissie houdt streng vast aan de letter van het contract. Dat merkte bijvoorbeeld een klant die schade claimde na diefstal uit een huurauto die geen hoedenplank had. De claim liep stuk op de voorwaarde dat bagage niet van buitenaf zichtbaar mocht zijn. Dan had de klant maar een andere huurauto moeten nemen. Klanten kunnen dus maar beter hun contract goed doornemen voordat zij op reis gaan.

Bron: bijdrage van 12 juli 2019 van Pieter van Erven Dorens op www.dft.nl

Vorige pagina